Acum, când a lucra de acasă a devenit deja o constantă,  și pe noi, în EOS, ne preocupă foarte mult starea de spirit a colegilor noștri. Ceea ce ne dorim este că atunci când restricțiile se vor sfârși și ne vom putea întoarce cu toții la birou, să nu ne regăsim epuizați și afectați de toate schimbările intervenite în activitatea de la distanță.

Așa cum promiteam în articolul anterior,  iată câteva idei care să ne ajute să ne creăm rutine sănătoase pentru starea noastră fizică și emoțională atunci când lucram de acasă:

1. Stabilește zone separate pentru muncă și relaxare în casa/camera ta

Așa cum este important să ai un spațiu dedicat muncii, pentru a putea rămâne concentrat o perioadă suficientă, la fel de important este și să identifici spațiul din casa care să te ajute să te deconectezi atunci când ziua de lucru s-a terminat. Dacă nu ai la dispoziție mai multe camere, ajută la fel de mult să identifici obiecte din camera cărora le găsești o utilitate domestică și recreativă, în opoziție cu cele de care te folosești în timpul muncii.

2. Ia pauze scurte între activități

Unul din efectele constatate de angajați în timpul muncii de acasă  este trecerea bruscă de la o sarcină la alta și pierderea noțiunii timpului. Modul în care am obișnuit să luăm pauze la birou nu mai seamănă deloc cu ceea ce se întâmplă acasă iar amânarea sau eliminarea pauzelor împiedică creierul să ofere randamentul optim. Pune o alarmă pentru a lua câte o pauză scurtă după fiecare oră de lucru și schimbă peisajul pe cât este posibil pentru câteva minute.

3. Ieși în aer liber după încheierea orelor de lucru

Unii colegi fac mult mai ușor trecerea de la muncă la timp personal, dacă ies la alergat sau la o plimbare cu bicicleta, imediat după încheierea programului. Aerul proaspăt sau simpla schimbare a peisajului poate ajuta la eliberarea creierului de emoțiile și încărcătura unei zile de lucru. 

Dacă ieșitul afară nu este tot timpul la îndemână, poți încerca să faci câteva exerciții fizice în interiorul casei tale, iar efectele pozitive pentru starea ta fizică și emoțională nu vor întârzia să apară.

4. Planifică activități pentru timpul tău liber

Fie că este vorba de pregătirea cinei, de plimbarea cu copiii sau îngrijirea animalului de companie, burn-out-ul poate fi evitat dacă ai motive concrete sa îți schimbi perspectiva când activitatea s-a încheiat. Pentru a nu rămâne în pană de idei, revino la rutina de a avea planuri și acum când mobilitatea este mult mai redusă din cauza pandemiei, de exemplu – citește o carte, urmărește un serial, ieși la o plimbare în aer liber, recrează-te făcând mișcare etc.

5. Alocă timp doar pentru tine

Un prieten milita întotdeauna pentru timpul alocat propriei persoane utilizand expresia “2%”. După orele petrecute cu rezolvarea sarcinilor de serviciu și timpul petrecut cu îndeplinirea obligațiilor familiale sau sociale, oferă-ți puțin timp și pentru propria stare de bine. Fie că alegi să te ocupi de un hobby, să mergi la sală sau să citești – orice activitate care poate avea un efect pozitiv asupra stării tale de spirit te va ajuta sa obții mult râvnitul echilibru între muncă și viața personală.

6. Ia-ți concediu de odihnă

Chiar dacă planurile de concediu au fost afectate major de restricțiile de călătorie în ultimul an, este foarte important să aloci din când în când câte o zi sau două pentru a-ți “reîncărca bateriile” deconectându-te de la muncă. Te vei întoarce la muncă cu forțe proaspete și pregătit pentru provocarile întâlnite zi de zi în activitatea profesională.

7. Limitează expunerea la știrile de sezon

În vremurile actuale a devenit o normalitate să fii conectat la canalele de informare și să fii constant informat cu privire la domeniile de care esti interesat. Încearcă, însă, să eviți să te expui numeroaselor informații negative care sunt difuzate cu frecvență mare pe toate canalele de comunicare în această   perioadă pandemică. Acestea accentueaza anxietatea față de riscurile medicale actuale și îți alimentează constant starea de stres.

8. Întreabă constant/ cere ajutor atunci când simți nevoia

Chiar și cele mai echilibrate persoane, care alterneaza orele de muncă și timpii de relaxare, care nu neglijează starea lor fizică, pot trece în anumite momente prin stări de nervozitate și anxietate cauzate de actuala situație care îi afectează pe plan financiar, familial și social. E important să știi că este normal și să nu eziti să te adresezi oricui te-ar putea ajuta să depășești astfel de situații. Vorbește cu membru al familiei, cu un prieten sau un coleg, cu superiorul tău sau cu un membru al echipei de resurse umane, întrucât starea emoțională merită același tratament atent și dedicat precum atenția pe care o acorzi stării tale fizice.

Într-un final, munca de acasă vine și cu părți bune, dacă e să amintim aici numai evitatea orelor petrecute în trafic și flexibilitatea pentru rezolvarea problemelor personale.  Acestea, însă, nu fac mai ușoara trecerea la The new normal.

Rămâne important, însă, să ne îndreptăm atenția pe menținerea unui echilibru între munca de acasă și viața personală, astfel încat starea de spirit să se mențină în permanență pozitivă iar efortul profesional să aibă randamentul maxim.